8. srpna 2013

Recenze: Procitnutí, Lovkyně snů #1


Originální název : Wake

Autor : Lisa McMann
Série : Dream Catcher
Český název : Procitnutí (Lovkyně snů 1)
Počet stran, Provedení : 216, brožovaná
Datum vydání ČR : 2011
Vydavatelství : Fragment


Anotace
Sedmnáctiletou Janie už nebaví, že se stále propadá ostatním lidem do snů, zejména pokud ten, komu se zdají, někam padá, ocitá se na veřejnosti nahý nebo sní o svých erotických tužbách. Janie se nemůže nikomu svěřit - neuvěřili by jí a mysleli by si, že je blázen. A tak žije se svou schopností jako s nechtěným prokletím, které neumí ovládat. Pak se jednou propadne do noční můry, z níž jí ztuhne krev v žilách. Poprvé není v něčí zvrácené duši jen pozorovatelem, ale i účastníkem...







Upřímně musím říct, že jsem byla na knížku opravdu zvědavá a trochu jsem se obávala, co mě čeká.
Na goodreads se hodnocení dost lišila - jedni ji vychvalovali do nebes a druzí ji označovali za jednu z nejhorších knih. Ale vezmeme to popořadě...


Postavy
Hlavní hrdinkou je sedmnáctiletá Janie. Ta to nemá v životě vůbec lehké. Ne jen, že její máma je alkoholička, která se vůbec nestará o svoji dceru, ale navíc když v Janieně blízkosti někdo usne, neochotně se dostává do jeho snu... 
Janie si mě úplně získala. I přesto, že její život stojí za houby, neztrácí hlavu a snaží se se vším nějak poprat. Nefňuká nad nepřízní osudu a bere život do vlastních rukou. Abych jí jenom nevychvalovala do nebes její chování ve "vztahu" s Cabelem mě občas dost rozčiloval. Nemám ráda, když se postavy pořád schází a rozchází a osobně jsem někdy ani nechápala, proč to tak moc řeší. Ale přesto mi prostě Janie s Cabelem dohromady skvěle sedí a já jim celou knížku přála, aby byli spolu. A jsme u Cabela..

Když pominu jeho jméno, které může českým čtenářům připadat lehce úsměvné - můj mozek si jeho jméno upravil na Caleba - je to opravdu silná osobnost. Život se s ním taky nemazal a vás zajímá, co je ten Cabel vlastně zač a pomalu spolu s Janie odkrýváte jeho tajemství.

Pak je tu taky jediná Janiena kamarádka, Carrie. Vlastně pořád nevím, co si o té holce myslím. Je vidět, že má Janie opravdu ráda a svým způsobem je to i loajální kamarádka, ale její přátelství s Janiením úhlavním nepřítelem Melindou nějak stále nechápu. Snad si v dalších dílech názor na Carrie nějak ujasním.

Zápletka
Celkově bylo pro mě téma snů úplně nové. Zatím se mi do ruky nedostala knížka, která by řešila podobné téma. Líbilo se mi, jak to autorka pojmula, a snové pasáže pro mě byly jedny z nejoblíbenějších. Ne všechno autorka prozradila už v prvním díle a já jsem zvědavá, jak se bude příběh vyvíjet dál.

Styl
Kniha je však originální hlavně svým stylem vyprávění. Autorka vsadila na vyprávění z pohledu třetí osoby a na krátké úsečné věty. Z počátku mi to přišlo divný, ale jak jsem se začítala víc a víc do příběhu zvykla jsem si na to a začalo se mi to líbit. Myslím, že právě proto se hodnocení u knihy tak liší. Ne každému tenhly styl sedne.

"Ale Janiina matka spí.
 Má otevřenou pusu.
 Mírně pochrupuje.
 V ruce se jí kývá láhev."


Pro mě to bylo milé oživení po všech těch knížkách z pohledu hlavních hrdinů. Pasáže jsou oddělené deníkově, kdy víme přesně v kolik hodin a v jaký den se co odehrálo. V knížce se objeví i lehce erotické pasáže a to především ve snových částech, což mi do příběhu skvěle sedělo, protože všichni víme, že i takové sny se u každého občas vyskytují.


Hodnocení
Kniha se mi opravdu líbila. Samozřejmě to mělo taky své mouchy, ale klady pro mě převážily všechny ty WTF momenty a já si čtení opravdu užila. Jsem zvědavá na další dva díly a doufám, že mě nezklamou.









Uff, první recenze je za mnou a já doufám, že se vám aspoň trochu líbila. Budu ráda za vaše komentáře:)






Žádné komentáře:

Okomentovat

Všem děkuji za komentář :)