Recenze: Dokonalý pár

Autor : Ally Condie
Série : Dokonalý pár
Český název : Dokonalý pár
Počet stran, Provedení : 328, vázaná
Datum vydání ČR : 2012
Vydavatelství : Knižní klub

Cassia vždy důvěřovala Společnosti, že bude činit ta správná rozhodnutí za ni: co má číst, na co se má dívat, v co má věřit. Takže když se Xanderova tvář objeví na obrazovce při jejím Spojovacím (strašné slovo) ceremoniálu, Cassia s naprostou jistotou ví, že je jejím ideálním druhem.. dokud na obrazovce neuvidí tvář Kye Markhama dřív než zčerná.

Společnost jí řekne, že to byla závada, vzácná porucha, a že by se měla soustředit na šťastný život, který ji vede k soužití s Xanderem. Jenže Cassia nemůže přestat o Kyovi přemýšlet a když se do sebe pomalu zamilují, začne Cassia pochybovat o neomylnosti Společnosti a je postavena před nemožnou volbu: má si vybrat mezi Xanderem a Kyem, mezi jediným životem, jaký kdy znala a cestou, kterou se ještě nikdo neodvážil následovat.

Musím říct, že když jsem teď přemýšlela, proč jsem si tuhle knihu vůbec vybrala k přečtení, neměla jsem vůbec ponětí. Až u psaní recenze jsem poprvé četla anotaci. Kterou kdybych mimochodem četla, asi bych nebyla tolik překvapená, protože anotace vám vlastně sdělí absolutně celý hlavní děj. Tím pádem si tleskám, sice to nebylo mou prozíravostí a ani nevím čím, ale jsem ráda, že anotace se ke mě dostala až teď.

Celý příběh je o slečně jménem Cassia, která je spořádanou občankou Společnosti, doposud neměla větší problémy. Má dobré předpoklady k trvalému pracovnímu umístění a je jako každá sedmnáctiletá dívka plná očekávání co se jejího přiděleného partnera týče. Všechno začíná tím, že Cassia má svůj párovací ples, kde jí bude přidělen partner do konce života. Nestává se moc často, aby někdo dostal za partnera někoho, koho zná, a proto je velkým překvapením, že jí byl vybrán zrovna Xander, kterého nejenom zná, ale je to od dětství její nejlepší přítel. Co víc byste si chtěli přát, než být přidělen k někomu, koho znáte, víte, že se k sobě dokonale hodíte a ten dotyčný je pro vás přesně jak stvořený. Možná chybí jen ta počáteční nervozita a poznávání se, kdy vlastně nikdy nevíte co říct, červenáte se a nedokážete přestat myslet na nic jiného než na toho dotyčného a na vaši další schůzku. Chybí ta magie poznávání.

Jako na potvoru, když Cassia měla pochybnosti a byla trošku smutná, že přijde o nové zážitky, se jí na datapodu, což je prostředek který je v každé domácnosti a je to hlavně sdělovací zařízení, objevila fotka jiného chlapce. Opět chlapce, kterého zná a který bydlí nedaleko od ní. V tu chvíli přichází další z několika pochybností, které byste ale jako řádný občan Společnosti v žádném případě neměli mít. Společnost je ale opravdu všude. Všichni hlídají všechny. Správci jsou na každém kroku, v rodinách se střídáte na přenášení snů do databáze Společnosti, aby si mohli ohlídat co se vám honí hlavou ve spánku. Dokážete si to představit? Mě je z toho úplně mdlo, když vím, co se občas zdá mě. Když si to zkouším představit, vlastně už cítím ocelový chlad pout na mých rukou, protože tak by to se mnou přesně dopadlo. A přitom za to ani člověk nemůže. Prostě smůla. Musíte mít správné myšlenky, chovat se správně a také správně myslet, jinak budete mít zápis ve vaší kartě a k postu být abnormál zbývá už jenom krůčet.

Když se někdo z vás stane abnormálem, ať svojí vinou nebo vinou člena vaší rodiny, znamená to pro vás to nejnižší pracovní zařazení, zákaz utvořit s někým pár a rozmnožovat se. Máte také o mnoho méně času na volnočasové aktivity, kterého již tak mají všichni ukrutně málo a jste ten nejnižší z nejnižších ve společnosti.

Cassia se začne sbližovat s Kyem víc a víc. Jenže její osudový partner má být Xander, a proto musí bojovat sama se sebou a musí se rozhodnout komu a čemu dá přednost. Bude riskovat svojí budoucnost, kvůli klukovi s pochybnou budoucností a tím riskovat i životy své rodiny, a nebo se rozhodne pro poklidný a Společností předem připravený život plný jistot a bezpečí?!

Každému je snad od začátku jasné, koho si zvolí, neboť co by to bylo za příběh, kdyby si zvolila to bezpečnější a jednoduší. Vlastně víceméně to správné. Mohl by být konec příběhu a druhý a třetí díl by nebyl. Upřímně, asi by mě hodně překvapilo, kdyby si vybrala Xandera a další díly byly o tom, jak spolu spokojeně překonávají překážky a nástrahy života. :D Na druhou stranu by to nebylo od začátku zřejmé a pokud by to nenapsali do anotace, což pochybuji, protože v této knížce vám nechtěli nechat ani jedno malé tajemstvíčko, tak by to byl zvratový konec, který by všechny překvapil.

Nemůžu úplně říct, že mě Dokonalý pár nechytl, ale to, že jsem ji četla měsíc asi o něčem vypovídá. Bylo tam mnoho zajímavých prvků, jako například systém délky žití a způsoby žití, ale jelikož jsem četla 1984 od George Orwella, což byla knížka, která mě neuvěřitelně sebrala a tohle bylo víceméně na stejný způsob akorát z pohledu 17leté slečny, populace je jinak vyspělá a autorka se primárně zaměřuje na milostný příběh, tak jsem byla spíše chladná co se mého zájmu o vývoji příběhu týče. Bohužel, i když jsem spíše na milostné příběhy, tak něco takhle moc suchýho jsem dlouho nečetla. Líbilo se mi prostředí a jak autorka vymyslela fungování Společnosti, ale zbytek mi byl vlastně asi jedno. Škoda. Nicméně, třeba Vám tento příběh sedne víc. :)