2. března 2014

Recenze: Alice in Zombieland

Originální název : Alice in Zombieland
Autor : Gena Showalter
Série : White Rabbit Chronicles #1
Počet stran: 404
Datum vydání ČR : září 2012

Kdyby někdo řekl Alice Bell, že celý její život změní směr během dvou úderů srdce, vysmála by se mu. Od blaženého k tragickému, od nevinnosti ke zničení ? Prosím vás. Ale přesně tak dlouho to trvalo. Jeden úder srdce. Mrknutí, jeden nádech, druhý a všechno, co znala a milovala bylo pryč. 

Její otec měl pravdu. Monstra jsou skutečná...

Aby pomstila svou rodinu, musí se Ali naučit bojovat s nemtrvími. Aby přežila, musí se naučit důvěřovat tomu nejšpatnějšímu z nejšpatnějších, Coleovi Hollandovi. Ale Cole má svá vlastní tajemství a pokud si Ali nebude dávat pozor, mohou se tyhle tajemství ukázat nebezpečnější, než jsou zombie...

Přeju si, abych se mohla vrátit a udělat tisíc věcí jinak.
Řekla bych své sestře ne.
Nikdy bych neprosila matku, aby si promluvila s otcem.
Zapnula bych si pusu na zip a spolkla ta nenávistná slova. 
Nebo bych alespoň naposledy objala svou sestru, matku a otce.
Řekla bych jim, že je miluji.
Přeju si to... Jo, přeju.  

Jen v málo případech mě zaujme obálka, název i anotace. Alice in Zombieland se to povedlo a já už si pěkně dlouho na tuhle sérii dělala zálusk. A řekněte sami, není nejlepší čas začíst číst novou sérii, když vůbec nic nestíháte, knížky se vám doma kupí a druhý den máte ve škole prezentovat svoji práci a ještě jste ani nezačali ? 
Tentokrát se vyhnu nějakému malému popisování děje. Myslím, že anotace všem úplně postačí a já bych se jenom opakovala. Takže skočíme přímo do králičí (zombie) nory...


Říše divů trochu jinak ?
Asi už vám z názvu došlo, že autorka použila motiv Alenky v říši divů a přenesla ho do zombie světa. Pokud ale budete očekávat nějakou větší spojitost, musím vás hned na začátku vyvést z omylu. Kromě jména hlavní hrdinky a názvů kapitol, žádnou velkou spojitost nenajdete (ok, ještě teda objevující se králík). Mě osobně to dost zklamalo, protože jsem čekala něco trochu jiného. To, co totiž čtenář dostane je young adult příběh, který už tady byl tolikrát, že to ani neumím spočítat. Jen tak pro představu - nová holka ve škole, badboy s tajemstvím a tak dále. Na druhou stranu, pokud se dokážete rychle aklimatizovat a připustit si fakt, že tady žádnou novodobou Alenku nenajdete, příběh si i tak užijete. 


Alenka, Alice... Ali !
Ali mi hned od začátku sedla. Je to jedna z těch hrdinek, kterým jsem nakonec schopná odpustit snad úplně všechno. Není to žádná přehnaná fňukna a dokáže poměrně racionálně uvažovat. Navíc je vtipná a to je vždycky něco, čím si mě hrdinka dokáže získat. Jelikož se jedná o young adult, můžete si být jistí, že se objeví nějaký ten pan Úžasný. A jo, i přesto, že je vám hned naprosto jasné, že badboy zas až takový badboy není a celá další škála klišé na sebe nenechá dlouho čekat, mě si Cole získal. Mám prostě pro tvrďáky, kteří ve finále zas až takový tvrďáci nejsou slabost (ty, kdož jsi bez viny, hoď po mně kamenem!).


I přesto...
Knihu ve které by jako hlavní záporáci vystupovaly zombie jsem ještě nečetla. Navíc nám autorka přenesla všemi známé oživlé mrtvoly, do trochu duchovnější formy. Nápad to vůbec nebyl špatný a po počátečním šoku, že vlastně tohle bude jen další young adult kniha, jsem se do příběhu začetla a naplno si ho užívala. Je vtipný, rychle ubíhá a celkově se moc dobře čte. Jasně, od určitého bodu je vám jasné, jak to bude dál, ale tohle byl jeden z těch případů, kdy mi to bylo celkem jedno a já se jenom nechala bavit.

Hodnocení
Myslím, že říct o téhle knize, že se pro mě stala určitou guilty pleasure není vůbec přehnané. Jsem si vědoma všech much a klišé, které příběh provází a řeknu vám, že mi to bylo úplně jedno. Forma, v tomhle případě, pro mě překonala obsah a já si úplně neobjektivně knížku užila. Takže pokud máte rádi young adult a nebudete očekávat žádnou velkou originalitu, jen do toho :)
I ve chvíli, kdy tohle píšu, přemýšlím kolika hvězdičkami knihu ohodnotit. Kdybych měla být vážně objektivní, zřejmě by kniha skončila se třemi. Já ale nemám to srdce dát něčemu, co mě několikrát rozesmálo a vážně bavilo, jen tři hvězdičky.









6 komentářů:

  1. Už strááááášne dlho som túto knihu okukávala a čítala si prológ asi 5x a stále som sa do toho nemohla vybrať, ale po tejto recenzii to asi zakopem. Ak to naozaj nie je Ríšo divovské, tak do toho ani nejdem, navyše, keď je to taká priemerná kniha, ako počúvam.... Vďaka :3
    (Bola by to fakt skvelá kniha, keby to urobili podľa toho, čo som si predstavovala! :D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neee to mě mrzí :( Ona to vážně není špatná kniha, pokud počítáš s tím, že to nebude žádná Alenka :) Určitě i přesto za přečtení stojí, protože ve svém žánru je spíš lehce nadprůměrná, než úplný průměr. Je to vážně dobře napsaný, svižný a.... ok přestanu vychvalovat :D
      Tohle vážně neměla být recenze na odrazení čtenářů - nechápu jak se mi to povedlo :D
      Abych to nějak shrnula - knížka to není vůbec špatná a některé inovace se mi vážně líbily, ale nesmí to moc člověk brát jako novodobou Alenku se zombie. Teda já jsem tam žádnou převratnou spojitost neviděla :D

      Vymazat
    2. Nie nie! :D Neboj! Ja len moc nemám rada tie YA knihy, vieš? Ja by som sa do toho púšťala iba pre to, lebo by som čakala nejaké poriadne krváky na každej strane :D Nemusíš sa báť... Ak by som si chcela prečítať niečo ako Záblesk, tak sa po tom vrhnem :D Či? Môžem to s tým porovnávať?

      Vymazat
    3. Je to podle mě o něco lepší než Záblesk - tohle bylo chvílemi aspoň vtipný :) Ale je fakt, že krvák tohle rozhodně není :)
      Já osobně jsem YA knihama poslední dobou byla tak unavená, že jsem se jim obloukem vyhýbala a když už jsem na nějakou narazila, byla jsem jenom otrávená, takže možná i proto mě tohle bavilo. Je to jedna z těch lépe napsaných YA - pro mě je YA bez vtipu naprostá ztráta času :D Nicméně pokud YA moc nemusíš, asi tomu dej čas, třeba tě to jednou přepadne jako mě a do knížky se i tak pustíš :)

      Vymazat
    4. Jasné! :D Keď budem mať chuť na lásku, tak viem, kde budem hľadať! :)

      Vymazat
  2. Já bych si tak moc přála, aby kniha vyšla v jč. :)

    OdpovědětVymazat

Všem děkuji za komentář :)