RC Recenze: Zlá krev

Autor : John Sandford
Český název : Zlá krev
Počet stran: 296
Datum vydání ČR : 10. října 2014
Nakladatelství: BB/art
Virgil Flowers se velmi rychle stal jednou z nejoblíbenějších nových postav kriminálních románů. Nyní má však před sebou opravdu velký problém.
Je neděle a jih Minnesoty zasypal první sníh. Farmář přiveze do místního sila náklad sóji – a mladík, který silo obsluhuje, jej vzápětí udeří do hlavy baseballovou pálkou, shodí do zásobníku, počká, dokud farmář nezemře, a pak nahlásí „nehodu“. Podezíravá šerifka rychle zjistí, co se ve skutečnosti stalo, mladíka zatkne… a příštího dne je mladík nalezen oběšený ve své cele. Výčitky svědomí? Šerifka si není zcela jistá; ve skutečnosti má podezření, že za tuto smrt zodpovídá jeden z jejích podřízených. Nezbývá jí než si vyžádat pomoc zvenčí. Volba padne na pohledného vyšetřovatele Virgila Flowerse z minnesotského Úřadu kriminálního vyšetřování (který ihned zjišťuje, že šerifka je také velmi přitažlivá).
Případ se zprvu zdá vcelku prostý, avšak postupem času se vše komplikuje a Virgil začíná odhalovat spiknutí trvající po několik generací – řadu zločinů tak obludných, že ačkoli už za svůj život viděl mnohé, nedokáže je zcela pochopit… ani přijít na to, co by měl udělat dál.
Nevěděla jsem absolutně do čeho jdu. Vlastně jednu informaci jsem měla a to, že by se mělo jednat o detektivku Toť vše. Co mě tedy na knihu Zlá krev nalákalo ? Byla to obálka, která je prostě skvělá (a to jsem ani nevěděla, že i ta jednoduchá vazba pod přebalem je krásně jednoduchá!). Nazvala bych to sázkou do loterie, ale aspoň vidíte, co je s člověkem schopná udělat obálka. Jak to, ale nakonec s tou mou loterií dopadlo ?

Vražda farmáře v malém městečku v Minnesotě. Nic záludného nebo komplikovaného a to zejména díky tomu, že vrah je během pár dní dopaden. Jaké překvapení, ale pro policisty čeká, když se během dvacetičtyř hodin objeví další dvě vraždy a jednou z obětí už je onen zmíněný vrah farmáře. Nic není tak jednoduché, jak se na začátku zdálo a vše nabírá ohromných rozměrů. Právě k tomuto případu je povolán detektiv Virgil Flowers, který má pomoci s vyřešením případu...

Jak už jsem řekla, nevěděla jsem do čeho jdu, ale jelikož mám thrillery a detektivky ráda, těšila jsem se, co si na mě kniha přichystá. Hned na začátku na mě čekalo velké překvapení a já, připravená na pomalý začátek jaký u tohoto žánru většinou bývá, jsem se nestačila divit, jak rychle se příběh rozjel. Žádné pomalé seznamování a dlouhé nic neříkající popisy totiž nečekejte, tady se jede na plný plyn od samotného začátku. Autor přesně ví, jak dávkovat informace a indície, aby čtenář stále zůstával ve střehu a hltal každičké slovo. Postupně se jedna informace nabaluje na další a když si myslíte, že už přece jen nějaký ten obrázek o tom, co se stalo máte, přijde další kousek skládačky.

Nejedná se o typickou hru na to "Kdo je vrah?". Základní informace jsou jasné čtenáři i samotným vyšetřovatelům. Otázkou je "Kdo všechno?" a "Co všechno se vlastně děje?". Čekala jsem, že právě kvůli tomu bude postupně můj zájem opadat, ale nestalo se tak. Naopak jsem se do příběhu čím dál víc ponořovala a napjatě očekávala. Dalším důležitým kladem pro mě bylo to, že mě autor nenásilným způsobem nutil přemýšlet. Kdo je vlastně obětí a kdo viníkem ? Dá se to vůbec takto jednoduše posoudit ? Téma knihy je opravdu drsné a není pro každého. I přesto je však pojato formou, která nemá za účel jen bezúčelně šokovat čtenáře nebo ho dokonce nějak extrémně znechutit.

Když už jsem u těch kladů, měla bych zmínit hlavní postavu - detektiva Virgila Flowerse. Toho jsem si totiž opravdu oblíbila a jeho přístup k řešení případu mě vážně bavil. Sám o sobě je chvílemi celkem zábavnou postavou, která přináší odlehčení, jinak velmi drsnému tématu. Určitě se s Virgilem na dlouho neloučím a v nejbližší době se porozhlédnu i po dalších knihách s ním jako hlavním hrdinou. Kniha Zlá krev je totiž v pořadí čtvrtým dílem ze série Virgil Flowers. Ale nemusíte mít strach, každá kniha je jeden ucelený příběh, takže pokud jste, stejně jako já, nečetli předešlé díly, informace vám scházet nebudou.

Přesně takhle si představuji správnou detektivku. Pomalé budování napětí a přitvrzování, u kterého se člověk prostě nemůže odtrhnout dokud neví, jak to skončí. Nenašla jsem jediné hluché místo při kterém bych se nudila nebo by kniha ztrácela mou pozornost. Navíc sympatický hlavní hrdina a zajímavý až mrazivý námět na zápletku, co víc už by si člověk mohl přát ?
Má sázka do loterie se vyplatila a já nemůžu jinak, než knihu doporučit všem, kteří mají trochu silnější žaludek a mají chuť na opravdu povedenou detektivku!

Moc bych chtěla poděkovat internetovému knihkupectví KNIHCENTRUM.cz za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu si můžete objednat na jejich stránkách.