6. února 2015

RC Recenze: Archiv

Originální název : The Archived
Série: Archiv #1
Autor : Victoria Schwab
Český název : Archiv
Počet stran: 334
Datum vydání ČR : 24. února 2014
Nakladatelství: CooBoo

Představte si místo, kde mrtví odpočívají na policích jako knihy. Každé tělo má svůj příběh, život uspořádaný v sérii vzpomínek, do kterých může nahlédnout jen Knihovník. Těm tělům se říká Historie.

Šestnáctiletá Mackenzie Bishopová pracuje pro Archiv jako Správce. Jejím úkolem je chytat a vracet Historie, které se sem tam probudí a utečou, Historie, které jsou často zmatené a agresivní. To všechno dělá s vědomím, že někde v Archivu odpočívá i tělo jejího dědy, který ji sem před čtyřmi lety přivedl, a mladšího bratra, s jehož ztrátou se zatím nevyrovnala.

Jedním z mnoha pravidel Archivu je, že v něm musí být naprosté ticho. Některé Historie totiž mají lehký spánek a stačí málo, aby se vzbudily. Ale teď jako by někdo neklidné mrtvé budil záměrně, z Archivu jich uniká víc a víc, a někteří mají dokonce pozměněné vzpomínky. A je na Mac, aby vypátrala, proč se to všechno vlastně děje a kdo za tím stojí, pokud možno dřív, než celý Archiv padne a ona přijde i o to málo, co z jejích blízkých zbylo… 
Archiv mě lákal už od chvíle, kdy jsem uviděla českou obálku, která si mě získala svou jednoduchostí. A po přečtení anotace jsem měla úplně jasno - tuhle knihu si nemůžu nechat ujít ! Jak už to tak u mě, ale bývá, trvalo to zatraceně dlouho, než se mi dostala do ruky.

Život plný lží a tajemství - to je denní chleba Mackenzie Bishopové, Správkyní Archivu, která ve volných chvílích chytá Historie a navrací je zpět do Archivu. Do místa, kde minulost není nikdy ztracena, ale uložena v Historiích, které mají podobu svého majitele.
Navíc se Mackenzie musí vyrovnat se smrtím svého mladšího brášky a rozhodnutím rodičů přestěhovat se do bývalého hotelu Coronada. Jako každé místo s dlouho historií, ukrývá i Coronado mnoho tajemství a příběhů svých bývalých obyvatel. Mackenzie se tak zamotává do něčeho mnohem většího, než se v prvních chvílích zdálo...

Celá kniha má své osobité tempo, které z počátku nemusí každému sednou. Na čtenáře nečeká strhující začátek plný akce, ale pomalé seznamování se zákonitostmi Archivu a tím, co vlastně znamená být Správce. Chvilku mi trvalo, než jsem se dokázala naladit na tuhle vlnu, ale ve chvíli, kdy se to stalo, jsem už nebyla schopná dát Archiv z ruky. Příběh totiž absenci akce nahrazuje originálním prostředím !


" Knihovna je postavena ze dřeva, kamene a barevného skla. Panuje tam klid a mír..."


Hrozně se mi líbila myšlenka, že žádný okamžik života není ztracen, ale uložen v podobě Historie. Autorka se ve vymýšlení celého konceptu pořádně vyřádila a já jí skládám svůj obdiv, že vše do každičkého detailu promyslela a nakonec se do toho všeho nezamotala. Bavilo mě odhalovat další informace a pomalinku dostávat odpovědi na své otázky (plno jich ještě zůstalo!). Kniha prolíná vzpomínky Mackenzie a současnost, nepůsobí to, ale vůbec rušivě a vše je přehledně oddělené, aby to čtenáře nemohlo ani trochu mást.

Pokud jde o postavy, hlavní hrdinka sice svoji úlohu zvládá se ctí a já nemůžu říct, že bych si ji neoblíbila, ale něco mi tam chybělo. Plus dávám za vedlejší postavy, které mě opravdu bavily. Ať už se jedná o Wesleyho, vtipného sympaťáka, který mě svými průpovídkami dokázal vykouzlit úsměv na rtech nebo o Rolanda, Knihovníka se zálibou v současných trendech, o kterém se snad dozvím něco víc ve druhém díle.

Hodnocení
Je důležité, aby člověk od Archivu neočekával děj plný akce. Protože to je něco, na co si čtenář při čtení musí chvilku počkat. Pokud však hledáte nevšední svět, který je opravdu dobře promyšlen a zároveň knihu u které si člověk může opravdu odpočinout, Archiv by měl být jasnou volbou. Nenechte se odradit pomalinkým rozjezdem, Archiv má rozhodně, co nabídnout !


Za recenzní výtisk moc děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy.cz
Knihu si můžete objednat na jejich stránkách.


9 komentářů:

  1. Také mě z postav nejvíce zaujal Wesley. Na prostředí se autorka skutečně vyřádila a zůstalo spousta tajemství na druhý díl, který má také naprosto nádhernou obálku :) Super recenze, úplně mi připomněla proč si vlastně planuji přečíst druhý díl :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Druhý díl si musím, co nejdřív sehnat ! :) A ta obálka je fakt vymakaná :D
      Děkuju :))

      Vymazat
  2. Mne sa hrozne páči tá obálka a samozrejme aj námet :) A chcela by som moc pochváliť dizajn blogu, je nádherný! :3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V jednoduchosti je krása a to přesně tahle obálka vystihuje :) Námět je opravdu povedený a využitý do posledního detailu :)
      Moc děkuju ! :)

      Vymazat
  3. Z téhle knížky jsem nijak odvázaná nebyla, ale musím uznat, že námět je opravdu povedený. Jestli se náhodou dostanu k dalšímu dílu, stejně asi neodolám. Jinak pěkná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Úplně to chápu, většině lidí moc nesedlo to tempo, ale mě se zrovna knížka trefila do nálady :) Druhý díl je prý o dost lepší, tak jsem vážně zvědavá :)
      Moc děkuju :)

      Vymazat
  4. Hele ty hlavo, mohla bys mi poslat neco do Portugalska, abych se na těch cestach nenudila �� co rikas? ��

    Sarka

    OdpovědětVymazat

Všem děkuji za komentář :)