14. března 2015

Recenze: Nespavost

Originální název Insomnia
Série: Noční strážci #1
Autor : J.R.Johansson
Český název : Nespavost
Počet stran: 352
Datum vydání ČR : 3. listopad 2014
Nakladatelství: YOLI

Sedmnáctiletý Parker se, jakmile usne, ocitá ve snovém světě toho, komu se naposledy před spaním podíval do očí. Už to nedokáže dále snášet a pomalu umírá vyčerpáním. Pak však potká Miu, v jejímž snu dokáže usnout. Mie začnou chodit anonymní e-maily, které jí nahání hrůzu. Spojí si je s jeho nevysvětlitelným chováním a začne se mu vyhýbat. Jak ji jen přesvědčit, že Parker není jejím nepřítelem?


Originální a netradiční zápletka celý příběh žene neuvěřitelnou rychlostí kupředu. Napínavé, zajímavé čtení si udrží čtenářův zájem až do úplného konce. 
Asi první věc, která mě na Nespavost nalákala byla obálka. Ta už na první pohled vyvolává pocit, že tady půjde o něco temnějšího. Po přečtení anotace mi už pak bylo jasný, že knihu prostě musím mít !

Parker se už několik let nevyspal. Má totiž "dar" vidět sny člověka, kterému se naposledy, než šel spát, podíval do očí. Když už ztratil všechny naděje a pomalu se začal smiřovat s jistým koncem, do života mu náhodou vpadla Mia a on zjišťuje, že jenom v jejích snech se mu daří usnout. Ale úleva a radost se začínají pomalu měnit v posedlost...

Trochu jsem se bála, že to bude další z YA lovestory, znáte to - potkají se, přeskočí jiskra a zbytek knížky už jenom posloucháte jejich vzájemné vyznávání lásky. Ale chyba lávky, o tohle v Nespavosti vůbec nejde. Mia se nestává Parkerovou spřízněnou duší, ale spíš objektem jeho pomalu se vytvářejícího stalkingu. Není se čemu divit, kdybyste potkali jediného člověka, který vás může zachránit, nestali byste se jím posedlý ?


Cítil jsem, jak si tahle temnota z nočních můr druhých lidí proráží cestu do mého mozku. Jak dlouho může trvat, než mě to všechno změní? Než to změní mé představy o tom, co je normální? Nebo se to už snad stalo?

Jenn Johansson rozjíždí v knize opravdu temný příběh a některé snové sekvence byly tak realisticky popsané, že jsem hltala každičké slovo. A ano, občas mi i z některých chvil přejížděl mráz po zádech. Parkerův příběh je originální a navíc se postavy chovají tak, že ač s jejich počínáním nebudete možná  souhlasit, budete je alespoň chápat. Když už jsem u postav, moc jsem si oblíbila Parkerova nejlepšího kamaráda Finna, který byl zářný exemplář kamaráda do nepohody, který mě několikrát v průběhu knihy opravdu rozesmál. Krásně, tak chvilkami uvolňoval tíživou atmosféru.

Moc akce popravdě nečekejte. Nespavost se primárně zaměřuje na psychologii hlavního hrdiny, kde postupně sledujete jeho proměnu z normálního kluka s přáteli a koníčky, na vyděděnce s jednou jedinou potřebou - konečně se pořádně vyspat. Sama jsem si chvilkami nebyla jistá, co je pravda a co je jen sen a to mě vážně bavilo.

Hodnocení
Nevšední kniha s nevšední zápletkou. Byla jsem opravdu mile překvapena, že to co jsem čekala že bude hlavním tématem knihy, šlo nakonec do pozadí a autorka mě dokázala několikrát opravdu překvapit. Určitě se jedná o opravdu zajímavý začátek série a já se moc těším na další díly a na to, co všechno si pro nás autorka ještě přichystá ! 





8 komentářů:

  1. tuto knihu jsem nečetla, ale dost jsem o ní slyšela, určitě si ji přečtu, děkuji za pěknou recenzi, ráda jsem si ji přečetla :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju :)
      Třeba se na tebe usměje štěstí v soutěži !

      Vymazat
  2. Super, jen mě to utvrdilo v tom, že si ji chci určitě přečíst :)

    OdpovědětVymazat
  3. Kniha jsem četla a i když to nebyla pro mě tou velikou špicí, užila jsem si ji. Moc pěkně napsané. Líbí se mi, že máš širokou škálu slov, které požíváš. P.S. Vzhled tvého blogu neustále obdivuji. Krásné, uklidňující barvy. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju ! Občas si říkám, že bych se spíš měla začít klidni, že pak působím jak magor :D
      Jsem strašně ráda, že se Ti vzhled líbí ! :) Ten váš nový je taky super ! Líbí se mi když nejsou blogy zbytečně přeplácané všemi barvami duhy :D

      Vymazat
  4. Už jsem o knize dost slyšela, proto jsi mě hodnocením nepřekvapila, což je dobře.. Kniha se zdá být příjemná, originální, ale není to nic pro mě. Já tyhle temnější témata nemám moc ráda a nesedí mi, takže si knihu neseženu. Krásně napsáno! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zas tak děsivé, pořád je to YA, takže se to drží v mezích :) Ale chápu, každému tenhle styl nesedí :)
      Děkuju !

      Vymazat

Všem děkuji za komentář :)