8. června 2016

RC Recenze | Jak (ne)být divný na netu

Bez mučení přiznávám, že životopisy (kohokoliv) nečtu. Nemám k tomu žádný extra důvod, prostě to tak je. O to spíš jsem si nikdy nedokázala představit, že bych se vrhla na životopis člověka, o kterém sice vím, že existuje, ale to je tak všechno. Pak ale přišla Felicia Day a všechny tyhle moje stanoviska a představy o životopisech obrátila vzhůru nohama...

Je jedno jestli Felicii znáte z jejího internetového seriálu The Guild nebo  jste stejně jako já objevili její herecký a hudební talent například v komediálním muzikálu Dr. Horrible's Sing-Along Blog (kde hrála po boku Neila Patricka Harrise), tahle zrzka si vás získá již prvními stránkami své knihy. Když nad tím tak uvažuju, myslím, že je vlastně úplně jedno, jestli ji vůbec znáte. Díky stylu, kterým vypráví svůj netradiční životní příběh při dobývání internetu, jí propadnete tak jako tak. A rozhodně se u toho budete skvěle bavit.

Celé vyprávění je v takovém přátelském a odlehčeném duchu, že máte chvílemi pocit, jako byste seděli s kamarádkou nad hrnkem kávy a jen tak mimochodem jste se dozvídali šťavnaté historky z jejího domácího vzdělávání, počátku kariéry a vlastně celého dosavadního života. Pro fanoušky seriálu The Guild čeká nahlédnutí za oponu jeho vzniku, ale rozhodně se nemusíte bát ani vy, co jste o něm nikdy neslyšeli. Díky zápalu a bezprostřednosti, kterým Felicia vše popisuje, se najednou dokážete nadchnout vlastně pro cokoliv, co vám předhodí. U mě to mělo za následek, že hned po dočtení jsem si musela pustit The Guild a zahrát si nějakou počítačovou hru - a to podotýkám, že žádný velký hráč nejsem.

Královna "geeků" u mě zabodovala především tím, jak si sama ze sebe dokáže udělat legraci a nebere se příliš vážně. Čtenáři tak servíruje své trapasy a přešlapy, které doplňují vtipné obrázky, fotografie a screenshoty. Felicia je prostě praštěný podivín, který vás, ale přesvědčí, že na tom být divný, není vlastně vůbec nic špatného. Vždyť právě to divné z nás dělá jedinečné osobnosti, které si na tom mohou nakonec vystavět, po vzoru Felicie, celou kariéru.

Asi se vám zdá, že je celá kniha jenom vtipné vyprávění o jedné holce, která díky zarputilosti převálcovala tehdy začínající youtube, ale opak je pravdou. Autorka zabrousila i do temnějších vod - jak svého života, tak i internetu. Avšak právě, díky jejímu daru vyprávět vše s nadhledem, se i vážná témata nestanou zarmouceným a depresivním povídáním. Felicia kromě svého podivínství disponuje také obrovskou energií, kterou na vás skrze stránky své knihy zaručeně přenese. Po dočtení knihy vám už bude úplně jasné, proč všechny tahle nenápadná zrzka učarovala.

Kdybyste se mě před otevřením knihy zeptali, co si od čtení vlastně slibuji, asi bych žádnou kloudnou odpověď neměla. Po zaklapnutí vám můžu s klidným svědomím říct, že kdyby všichni psali svoje životopisy takovým odlehčeným, sebekritickým stylem, bez nějakého zkrášlování a přetvářky, rozhodně by to nebyl žánr, který tak opomíjím. Tím, jak moc jsem z knihy nadšená i já, člověk, který nepatří do komunity hráčů, nerdů a geeků, jenom dokazuje že kniha Jak ne(být) divný na netu je rozhodně vhodná pro všechny, kdo se rádi baví a nějaká ta ujetost jim není rozhodně cizí. Když se to tak vezme, nejsme vlastně všichni něčím, tak trochu divní ? :)

Tímto bych chtěla poděkovat internetovému knihkupectví KNIHCENTRUM.cz za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu si můžete objednat na jejich stránkách.

P.S. Taková malá ochutnávka toho, jak moc je Felica praštěná :)