14. června 2017

Recenze | Pomsta & Rozbřesk


Jako malá jsem milovala pohádky Tisíce a jedné noci. Pohádka ve které chytrá Šeherezáda přežije díky síle příběhů, mě prostě nepřestával fascinovat. Uplynulo mnoho let a já v podstatě zapomněla, že jsem někdy něco takového hltala s dětskou zvídavostí. Když na podzim kniha vyšla, věděla jsem, že ji rozhodně musím mít, i když čas na čtení nebyl. Teď ale konečně nadešla ta správná chvíle, připomenout si, co všechno dokáže síla příběhu... 




V daleké zemi Chorásán vládne násilnický kalif. Každý večer si bere za ženu novou dívku, kterou hned za rozbřesku čeká poprava na hedvábném provazu. 
Všichni poddaní svého krále nenávidí a děsí se chvíle, kdy tento osud potká i jejich dceru, sestru...
Když se poslední královou obětí stane mladá Šíva, rozhodne se její nejlepší kamarádka Šeherezáda, že učiní jeho hrůzovládě přítrž. Dobrovolně se přihlásí jako kalifova nová manželka a je rozhodnuta, že se mladému králi pomstí... a dožije se dalšího rozbřesku...


V poslední době je to jak kdyby se se všemi různými retellingy roztrhl pytel. Není se čemu divit, čtenáře nepřestává lákat užívat si léty prověřené příběhy v novém kabátu. Avšak najít rovnováhu mezi inspirací již známým a zkombinovat to s novými nápady, je občas pro některé autory zapeklitý oříšek. Renée Ahdieh se však povedlo najít tu potřebnou rovnováhu, kterou by správný retelling měl mít. Pomsta & rozbřesk těží to nejlepší z původního příběhu a přesto se nebojí přijít s novými myšlenkami, které posouvají příběh na novou úroveň.

Velkým kladem knihy je její exotické prostředí, ze kterého autorka těží na úplné maximum. Život na dvoře Chorásánu, zvyklosti, tamní kultura - to vše stále drží čtenářovu pozornost, a tak i ta lehce hluchá místa získávají na přitažlivosti. Člověk až pomalu při čtení cítí omamnou vůni všemožných květin a koření. Autorka navíc do příběhu zakomponovala magii, která jenom podtrhuje celý tento pohádkový svět. Navíc osobitý styl vyprávění je natolik podmanivý, že když už se do knihy jednou pustíte, až do konce ji nedáte z ruky.

Jelikož se stále jedná o young adult, není žádným překvapením, že i tady na vás čeká romantická linie, a v tomto případě i milostný trojúhelník. Ale rozhodně nemusíte mít strach, tohle je jeden z mála těch milostných trojúhelníků, který má nějaký přirozený vývoj a příběh spíš dokresluje a utváří, než že by mu překážel. Autorka dokázala přivézt k životu tolik zajímavých postav, že vás jejich příběh prostě baví a chcete vědět, co bude dál.
Samotná kapitola je pak Šeherezáda. Dívka s takovým temperamentem, prořízlou pusou a neutuchající silou, že na vás její osobnost sálá i ze stránek knihy. A je úplně jedno jestli vám bude z počátku nesympatická nebo ji budete milovat už od první stránky. Za takhle živou postavu autorce můžu jenom zatleskat, protože člověk pak dokáže pochopit, čím vlastně Šeherezáda všechny tak okouzlila a především čím je tak výjimečná.

Jak už jsem řekla, příběhu nechybí ani náznak magie, avšak je poměrně jasné, že její plnou sílu si autorka schovává až do druhého dílu a my se tak máme opravdu na co těšit.


Sečteno podtrženo, exotický svět Pomsty & Rozbřesku jsem si užila do každičkého písmenka. Jsem si vědoma, že příběh v sobě měl pár těch "much" a chybělo mu to něco, co dělá skvělý příběh něčím víc, ale i přesto jsem se do světa tohoto retellingu natolik zamilovala, že jsem ochotná tohle všechno přehlédnout.
Pokud máte slabost pro příběhy lásky na pozadí něčeho tajemného a temného, a navíc hledáte něco z nevšedního prostředí, určitě nesmíte přehlédnout Pomstu & Rozbřesk. Druhý díl z této duologie vychází už v létě, takže je nejvyšší čas ponořit se do příběhu krutovládce Chorásánu a dívky, která se rozhodla vše změnit.




6 komentářů:

  1. Skvělá recenze! Knihu jsem taky četla a byla jsem z ní nadšená :-) Snažila jsem se do ní pustit po vánocích, ale asi jsem na ni neměla tu správnou náladu tak jsem knihu odložila a dostala se k ní že teď v květnu a nechápu, jak jsem předtím knihu mohla odložit. Příběh jsem si zamilovala a už se těším jak si pořídím pokračování! :-)
    Mrs. Jungová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju! :)
      Bude to znít asi divně, ale podle mě je to prostě kniha na teplé dny :D Já jí doma měla už od podzimu a prostě ne a ne se k ní dostat. Nemůžu se dočkat pokračování!! Nabíhám do knihkupectví hned jak vyjde :D

      Vymazat
  2. Sečteno, podtrženo - potřebuju to HNED!! Super recenze, a ta fotka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle si přečti! :) Myslím, že by se ti to fakt líbilo :)
      Moc děkuju :*

      Vymazat
  3. Taky si ji chci už dlouho přečíst, protože ty retellingy prostě miluju, ale nějak není čas :D
    Double Infinity by Ella

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli máš ráda retellingy tak není nad čím váhat :) Navíc brzo vychází druhý díl, tak bys ani nemusela čekat.. :D

      Vymazat

Všem děkuji za komentář :)