11. června 2017

Recenze | Poušť v plamenech

Pamatuju si, jak jsem v New Yorku okukovala nádhernou obálku neznámé autorky a pohrávala si s myšlenkou, že by to mohla být ta pravá kniha, kterou bych si ze své cesty mohla odvézt domů. Nakonec jsem se koukla do peněženky a knihu tam nechala. Ani si neumíte představit, jak moc mě to pak zpětně mrzelo, o to víc, že se tenkrát jednalo o knihu podepsanou autorkou... Rok uplynul, a kniha vyšla i u nás a mě čekalo další váhání, zda už je ta správná chvíle. Bylo to na Světě knihy a já tentokrát neodolala (bohužel se už teda nejednalo o podepsanou knihu :D) a můžu Vám říct, že bych si za to svoje hloupé rozhodnutí "nekoupit", teď nejradši pěkně nakopala...

Amání žije obklopena nekonečnou pouští v zapadlém městečku Prachov.
V zemi, kde je žena majetkem muže.
V zemi, kde ožívají postavy z dávných časů...

Amání ale nehodlá v městečku Prachov zůstat navěky. Touží po svobodném životě, touží potom, aby její život něco znamenal. Její plány však mají jeden háček - jako dívka nemá prostředky na to, aby mohla jen tak svobodně odejít a začít život někde jinde. Vše se ale změní v onu noc, kdy se přihlásí do střelecké soutěže a události naberou nečekaný směr.
V poušti se pomalu, ale jistě utváří nový úsvit... nová poušť...

Když jsem knihu otevírala, vůbec jsem netušila, co na mě čeká a o čem, že to vlastně má být. Možná právě proto jsem byla od úplného začátku unesená originálním světem ve vyprahlé poušti. Debut kanadské spisovatelky Alwyn Hamilton slibuje pořádnou dávku akce a magie. Autorce se rozhodně povedlo, dostat čtenáři písek pod kůži už po prvních stránkách. Při čtení jsem měla pocit, jak kdybych se sama nacházela uprostřed ničeho, pod spalujícím sluncem a se zbraní za opaskem. A to vše bez zdlouhavých popisů a hluchých míst - takhle se to dělá!
Svět který Hamilton v knize vytvořila, byl pro mě něčím úplně jiným, než na co jsem normálně zvyklá a možná i tím, si mě tak moc získal. Ghúlové, lidokožci, džinové, písečná stvoření - to vše pospojováno do úžasné mytologie celého nového světa, kde magie není jen slovo. Zasazení příběhu do arabské pouště v sobě neslo kouzlo exotiky, který se autorce povedlo využít na úplné maximum. Autorka má celý svět, včetně  mytologie, promyšlený do posledního detailu a vy ani na okamžik nepochybujete, že za písečnými převisy opravdu číhají tvorové z mýtů a legend.

Amání je hlavní hrdinka, které chtě nechtě budete držet palce a společně s ní  doufat, že se jí povede vybojovat si lepší život. Oceňovala jsem, že Amání si jde tvrdě za svým a v útěku je stejně dobrá jako má přesnou mušku. Nečeká vás tedy žádná hrdinka ve stylu "kráska v nesnázích", ale obyčejně neobyčejná holka, která sní o lepším životě a nebojí se pro něj riskovat vše.
Abych tady jenom nevychvalovala, chvilkami bylo z knihy cítit, že se jedná o autorčinu prvotinu a to zejména cca uprostřed knihy, kde to malinko skřípalo. Problém jsem cítila i ve chvílích, kdy došlo na vedlejší postavy, které mohly být trochu lépe vykresleny a mít v sobě více "života". Ale ani jedno z toho nemění nic na tom, že jsem si Poušť v plamenech pořádně užila. Byla to totiž vážně jízda.

I přes výše zmíněné nedostatky, nemůžu jinak, než knihu doporučit všem, kteří mají chuť zkusit něco trochu jiného a ponořit se do světa odehrávající se v nelítostné poušti. Navíc, ruku na srdce, ta obálka je tak nádherná, že tohle prostě chcete mít doma. Když se k tomu ještě přidá obrovská čtivost celé knihy, není už nad čím váhat.
Nemůžu se dočkat, co si na nás autorka nachystala v pokračování! Už teď si pomalinku pohrávám s myšlenkou, že na český překlad asi tak úplně nevydržím čekat...