17. července 2018

RC Recenze | Hořká sezona

Nějak se u mě postupem času vytvořil takový zvyk, že detektivní série nezačínám prvním dílem a v podstatě naskočím do rozjetého vlaku. Vůbec netuším, proč jsem tohle začala dělat, ale můžu říct, že mi to zatím docela vychází (:D). Detektivní série jsou jedním z mála žánrů, kde takové počínání ve většině případech není problém a člověk se pak může rozhodnout, jestli ho daná série zaujala natolik, aby si doplnil znalosti i z předešlých dílů.
Asi vám je tedy jasné, že tomu nebylo jinak ani u Hořké sezony, která je již 7. dílem série Kovac/Lisková. Přesvědčila mě tato kniha, abych se vrhla i na předešlé díly?

Detektivka Nikki Lisková přešla z oddělení vražd do oddělení odložených případů z jednoho prostého důvodu - chce mít více času na své dva syny. Možná by to tak i bylo, kdyby hned její první případ nebyla vražda jednoho z policistů, kterou se za 25 let nepodařila nikomu vyřešit. Na první pohled nevyřešitelný případ v sobě ukrývá mnohem víc, než by se mohlo zdát. Na druhé straně její bývalý kolega Sam Kovac má na krku brutální vraždu samurajským mečem.
Postupem času však začne pomalinku vyplouvat na povrch, že by možná obě vraždy mohly mít něco společného...

Hořká sezona je jednou z těch klasických detektivek, kdy z počátku čtenář vůbec netuší co?, jak?, proč? a až postupně spolu s detektivy rozplétá klubko celého příběhu. A můžu vám říct, že Hořká sezona má hned několik linií příběhu, kterým je potřeba přijít na kloub. Atmosfericky si autorka s příběhem bravurně vyhrála a napětí stoupá snad s každou stránkou. Svůj podíl na tom má i střídání pohledů postav, kdy kromě samotných detektivů, může čtenář nahlížet na příběh i z pohledu oběti, vraha a podezřelých. Ze začátku jsem se toho trochu obávala, jelikož už několikrát se mi stalo, že podobné střídání vypravěčů mělo za následek rozmělnění emocí, které mají určité pasáže v člověku vyvolat. Avšak tohle nebyl jeden z těch případů a já hltala každou větu a celá napjatá otáčela stránku za stránkou.

Zvláštní, že cosi za dne tak milého a krásného dokáže být v noci tak temné a hrozivé.

Jako další je potřeba zmínit spletitá mozaika postav - jejich charakterů a minulosti. Bavilo mě postupně o nich zjišťovat více informací a tipovat, jak do celkového příběhu vlastně zapadají. Autorka čtenáři totiž nedá nic zadarmo a nechává ho tápat a pomalu vše odhalovat.
Samozřejmě se vším, co jsem zmínila výše, jde ruku v ruce i ohromná čtivost, kdy i přesto, že má kniha přes 400 stran jsem neměla pocit, že je v nějakých pasážích zbytečně natahovaná a jako celek prostě a jednoduše funguje. Rozhodně můžu říct, že jsem se při čtení ani na okamžik nenudila.

Asi je vám poměrně jasné, že mě Hořká sezona opravdu bavila. Mám ráda tenhle klasický styl detektivek, kde autor raději vsadí na osvědčený způsob vystavění příběhu a svoji kreativitu si nechává až na samotný děj a zápletku. Hořká sezona v sobě měla všechno to, co by správná detektivka měla mít a možná i  o kousek víc. Celý příběh byl krásně promyšlený a bylo vidět, že autorka není žádný nováček a přesně ví, kdy je ten správný čas udeřit na čtenářovu pozornost nebo přitvrdit v napětí.
Hořká sezona sice není kniha ze které vám budou vstávat vlasy hrůzou na hlavě a v noci budete muset spát s rozsvícenou lampičkou, ale pokud máte rádi detektivky, nevadí vám trocha krve a stojíte o napětí je pro vás rozhodně tou správnou volbou.
(A na závěr - jo, ty předešlé díly si rozhodně doplním!)

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelství EUROMEDIA!
Knihu Hořká sezona si můžete objednat se slevou na stránkách Knižního klubu :)