13. června 2018

RC Recenze | Artemis


Když u nás vyšel Marťan, strhl se obrovský boom a snad každý v mém okolí ho četl a okamžitě miloval (vážně, neznám nikoho komu by se nelíbil). Nevím, jak se mi to podařilo, ale tak dlouho jsem jeho přečtení odkládala, až jsem najednou seděla v kině a užívala si jeho zpracování na filmovém plátně. Jo, film se mi hodně líbil a já jsem si slibovala, jak se do knihy hned pustím. No, utekl nějaký ten pátek a já ho mám stále v knihovně netknutý. Když však Knižní klub oznámil vydání Artemis, byla jsem rozhodnutá neopakovat stejnou chybu a pustit se do ní hned, jak to jen půjde. 
A jak to moje první setkání s Andy Weirem nakonec dopadlo?




Jazz Bašárová je doručovatelkou (a taky pašeračkou) v jediném obydleném místě na Měsíci - ve městě Artemis. Život na Měsíci není pro normální obyvatele taková idylka jako pro turisty nebo boháče, a tak Jazz bere, co se dá a při svém honu za lepším životem (přesněji penězi) se nebojí zajít tak trochu za hranu. I proto se rozhodne přijmout riskantní zakázku, která ji sice může přivést do pořádného průšvihu, ale také díky ní může získat všechny ty peníze o kterých se jí doteď jen zdá...

Hned od první stránky je člověku jasné, že tohle bude rozhodně jízda. Hlavní hrdinka Jazz je takové neřízené kombo sarkasmu, inteligence, paličatosti a vyčůranosti, a tak si můžete být jisti, že v jejím příběhu určitě nebude o zábavu nouze. Musím říct, že mi Jazz sedla hned od začátku a já si ten její lehce anti-hrdinský přístup užívala. Kniha je navíc okořeněna kriminální zápletkou, která sice není kdovíjak zapeklitá, ale svůj účel plní. 

To, co mě však na knize bavilo nejvíc (pokud pominu samotnou Jazz) bylo vykreslení fungování měsíčního města. Andy Weir se zaměřil i na technickou stránku věci, a tak celý život na Měsíci působí dosti autentickým dojmem. Kdykoliv se mi v hlavě vyrojila myšlenka "Jak to asi může fungovat?", dostala jsem vzápětí o pár řádků níž odpověď, která byla pro mou (ne až tak technicky zdatnou) dušičku dostatečnou odpovědí. 

I přes to, že mě technické možnosti a fungování Artemis opravdu bavily a já si libovala v tom, jak Weir dokáže odhadnout, kdy už by těch informací bylo příliš a rychle přijít s hláškující Jazz, ke konci knihy už toho bylo na můj vkus maličko moc. I tak však nemusíte mít strach, že by kniha byla jedna velká technická příručka kterou není možné se prokousat - opak je pravdou! Artemis je skvělá oddychovka do každého počasí a pro čtenáře každého věku. Člověk jen nesmí čekat bombu u které se bude smát na každé stránce nebo naopak sci-fi plné technických parametrů města. Andy Weir totiž kombinuje oboje  a v mnoha směrech mu to výborně vychází.

Za zmínku rozhodně stojí také postavy, které ač nejsou nikterak detailně vykresleny, zdárně sekundují hlavní hrdince a sem tam se postarají o humornou pasáž. Kniha Artemis totiž není jen o městě na Měsíci, zločinu a chytré (i když praštěné) hlavní hrdince, ale i o přátelství a pomoci ve chvíli, kdy už fakt o něco jde.




Díky tomu, že jsem Marťana nečetla (brzy to napravím!) neměla jsem žádný důvod srovnávat a mohla jsem si tak příběh z měsíčního města naplno užít bez přehnaných očekávání. Artemis se pro mě stala nenáročnou oddychovkou, která člověka dokáže pobavit a zároveň díky promyšlenosti samotného města nepůsobí hloupě nebo přehnaně jednoduše. 
Pokud jste četli Marťana, zkuste se od něj na chvilku oprostit a užít si nový a úplně jiný příběh, který vám Artemis nabízí, určitě nebudete litovat. A pro vás, co jste Marťana nečetli (pokud tedy nejsem už jediný exemplář) určitě neváhejte a dejte Jazz a její partě šanci vám dokázat, že život na Měsíci není až taková sranda.



Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelství EUROMEDIA!
Knihu Artemis si můžete objednat se slevou na stránkách Knižního klubu :)


 

12 komentářů:

  1. Výborná recenze :) Už se moc těším,až si přečtu tuto knihu :)Martan byl náramně povedený, tak snad budu mít stejnou radost i ze čtení Artemis :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju :)
      Hlavně je potřeba nemít na Artemis přehnaná očekávání - já jsem si ji užila jako oddychovku :)
      Snad se bude líbit!

      Vymazat
  2. Já jsem bohužel jedna z těch, co četla Marťana dřív a tak jsem musela srovnávat. Jinak to nešlo. Škoda... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To chápu, on se člověk tomu srovnání vyvaruje těžko,když už má určitá očekávání.
      Já jsem teď zpětně docela ráda, že se na Marťana teprve chystám :D

      Vymazat
  3. Jelikož Marťan je pro mě jednou z nejzdařilejších knih vůbec, Artemis pro mě byla hořkým zklamání. Pasáže o fungování města mě bavily a bavila mě "dopisová část". To je bohužel tak nějak všechno. Pro mě opravdu plytké čtení. Bohužel :(
    Recenzi jsi ale napsala skvěle! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono je to těžké, když autorova první kniha byla taková bomba - jen výjimečně se podaří druhou knihou překonat sám sebe a pak jsou fanoušci zklamaní :(
      Jak už jsem tady psala, jsem fakt ráda, že jsem začala Artemis a tak nemůžu říct, že bych byla zklamaná, jen jsem si z toho prostě nesedla na zadek :D Ale na Marťana se už těším a doufám, že zas na něj já nebudu mít až přehnaně vysoká očekávání :D

      Vymazat
  4. Od knihy jsem čekala asi něco víc... Brzo se do ní budu pouštět, tak uvidím. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak držím palce, ať se ti líbí minimálně tak jako mně :)

      Vymazat
  5. Skvělá recenze, jako vždy :) Souhlasím, že Jazz byla úžasná hlavní hrdinka. Ještě lepší "kombo" se ale autorovi podařilo namíchat v Markovi :D Takže šup šup na Marťana.

    OdpovědětVymazat
  6. Skvělá recenze! Zase jsi mě trošku naladila, protože jsem byla ohledně Artemis trošku na rozpacích. Ale je jasné, že k tomu přistupuješ zase jinak, když jsi Marťana nečetla, proto jsem zvědavá, co to udělá s tvým názorem na něj, až se do něj pustíš :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! :)
      Člověk podle mě nesmí mít moc přehnaná očekávání, ale to se mně říká, když jsem Marťana ještě nečetla :D
      Jsem zvědavá jak u mě zaboduje Marťan :D

      Vymazat

Všem děkuji za komentář :)