28. listopadu 2018

Recenze | Kříďák


Vždycky jsem měla ráda příběhy z malých městeček, ve kterých se děje něco podivného a děsivého. Není se tedy čemu divit, že jsem hned skočila po možnosti přečíst si Kříďáka. Knihu ve které se prolíná minulost s přítomností, a kde se z takového poklidného městečka pomalu stává místo děsu...


Eddie potkal pana Křídu na pouti roku 1986 v den, kdy to všechno začalo. Kdy se pomalu z malebného městečka Anderbury začalo stávat místo plné strachu a nezodpovězených otázek. Místo, kde se z nevinné dětské hry může stát noční můra...
Uplynulo třicet let, kdy Eddie a jeho kamarádi díky nakresleným křídovým panáčkům objevili rozřezané dívčí tělo. Teď se opět začínají objevovat křídoví panáčci a dávná historie se hlásí o slovo...

Kniha Kříďák je debutem britské autorky C.J. Tudor. Z knihy je hned od začátku viditelná inspirace slavným To od Stephena Kinga. Ze začátku jsem se toho lehce obávala, protože jako obrovský fanoušek Kinga a jeho To jsem vnímala každičkou malou podobnost. Bála jsem se, ale úplně zbytečně. Autorka se ve správné chvíli odklonila a vydala se úplně jiným směrem, než jsem předpokládala.
V celém příběhu se střídají kapitoly z přítomnosti (rok 2016) a z minulosti, kdy se to vše stalo (rok 1986). Upřímně jsem si mnohem víc užívala příběhy z Eddieho dětství (malebné městečko, chápeme se :D), protože C. J. Tudor se povedlo bravurně ukázat dospělý svět očima dvanáctiletých dětí. Střídání přítomnosti a minulosti nepůsobilo ani trochu zmateně, ale bylo ucelené a vyšvihlo knihu na pomyslnou vyšší úroveň.

Celá kniha a její časové roviny spojuje tajemství. Co se vlastně před lety stalo? A co se to začíná dít právě teď? Během čtení jsem si vytvořila nespočet teorií, které jsem zase postupně zamítala a dál tápala. C. J. Tudor čtenáři sice neustále přináší nové informace, avšak příběh tak víc a víc zamotává. Díky tomu se knize rozhodně nedá upřít obrovská čtivost. Bohužel jsem měla při čtení pocit, že se pomalu vytrácí napětí a tíživá atmosféra. Příběh spíš v určitých okamžicích připomínal psychologickou sondu do života obyvatel Anderbury. Nechápejte mě špatně, bavilo mě to a čtení jsem si i tak užívala, ale pokud člověk bude v Kříďákovi hledat mrazivý a strach nahánějící thriller, bude nejspíš zklamán. 


Kříďák má všechny potřebné atributy, aby se stal brilantním thriller, ale bohužel nějak mě to všechno dohromady úplně nepřesvědčilo. Nejspíš to způsobila vytrácející se a znovu se objevující atmosféra, kdy na mě celé rozuzlení nemělo takový účinek, jaký by asi měl mít. I tak se ale jedná o nadprůměrný thriller, který vás chytí a nepustí. Pokud máte rádi příběhy ve stylu Stephena Kinga, určitě byste neměli Kříďáka minout.
Díky poslední kapitole přidávám půl * navíc a doufám, že další knihy z pera C.J. Tudor budou přesně takové jako ta poslední kapitola!


Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelství EUROMEDIA!
Knihu Kříďák si můžete objednat se slevou na stránkách Knižního klubu :)




2 komentáře:

  1. Na Kříďákovi mě nejvíc zaujal recenzentský bonus v podobě balíčku kříd. Tehdy jsem po něm vyloženě toužila :D Ale tvoje reakce mě dostala zpět na zem a i když bych si knížku pořád ráda přečetla (protože od doby, co jsem četla To uplynulo už opravdu hodně vody), tak si ji nebudu bezmyšlenkovitě kupovat hned, když vím, že se k ní nedostanu dřív, než za půl roku, se všemi svými plány :D :)
    Pěkná recenze! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Celou recenzi jsem si říkala "jo, jo, jo, to chci", ale závěr mě zase posadil zpátky. To a King je láska a i když se příběhů takovým skvostem inspirovaných spíš bojím, věřím, že to nebyl úplný průšvih. :) A stejně to chci, že jo. Dětský pohled v knížkách fakt můžu, zvlášť, když ho dospělý autor dokáže vystihnout. A podle tvých reakcí se to tady povedlo. :) A malebná městečka? Ty romantiku :D Skvělá recenze a nádherný fotky!

    OdpovědětVymazat

Všem děkuji za komentář :)