12. prosince 2017

RC Recenze | Sběratel motýlů


Mám ráda psychologické thrillery a všechny ty příběhy o zvrácenostech lidské mysli. I přes to znepokojení a hrůzu, kterou podobné knihy v člověku vyvolávají, je na nich také něco fascinujícího, co láká miliony čtenářů po celém světě.
Nicméně, v posledních měsících jsem spíše inklinovala k "milejším" příběhům a pomalu jsem začínala pociťovat, že mi chybí něco temnějšího. Když jsem tak měla možnost přečíst si zářijovou novinku Sběratel motýlů, ani na chvilku jsem neváhala...


Izolovaná zahrada, kvetoucí rostliny a sbírka nádherných motýlů - mladých žen, které byly uneseny... 

Maya byla jednou z motýlů, které ve své zahradě držel zvrácený Zahradník. Teď odkrývá agentům FBI svůj život za sklem v děsivém místě, kde je krása a poslušnost to nejdůležitější, aby člověk přežil.

Krása nebyla ještě nikdy tak děsivá...



Sběratel motýlů, byla zase jedna z těch knih, o kterých jsem netušila vlastně nic jiného, než pouze samotný žánr. O to větší bylo pak mé překvapení po první pár stránkách. Celý příběh totiž začíná až po všech událostech, které se v průběhu čtení teprve dozvíte. Víte tedy nástin toho, co se stalo, jak to vlastně dopadlo, ale nevíte jakým způsobem a  proč. Kniha není členěna na kapitoly, ale na úseky, které jsou odděleny malými motýlky. Střídají se i úhly pohledu v samotném vyprávění a to mezi detektivem, který unesenou Mayu vyslýchá a samotnou hlavní hrdinkou, která svůj příběh vypráví vlastním stylem a tempem. Stejně jako celá kniha je i Maya velmi zvláštní dívka, která má více tajemství, než by se na první pohled mohlo zdát. Její cynický a drsný styl vyprávění všech těch hrůz, které se děly jí nebo kterých byla svědkem, dodává příběhu úplně jiný nádech, než který by člověk z počátku očekával. 

Dot Hutchison se nezaměřila na pomalé odhalování indícií v honbě za vrahem, ale odkrývá čtenáři pohled z pozice oběti. Maya vás tak zavede i do každodenní rutiny místa, kde žijí unesené dívky a nebudete ušetřeni všem těm hrůzám, které musely zažívat. Moc se mi líbilo, jak se autorka zaměřila právě na psychologii všech dívek. Na to, co s lidskou psychikou udělá ztráta naděje a kde i na takovém místě hledat sílu přežít. V průběhu čtení jsem si všimla, jak moc se s příběhem sžívám a jak se mi postupně dostává pod kůži. Všechny ty úchylnosti a zvrácenosti totiž začali ustupovat do pozadí a já žila příběhem všech motýlů.

Kromě toho, že je kniha zvláštní (v dobrém smyslu) je také neuvěřitelně čtivá. Ve chvíli, kdy se do příběhu poprvé ponoříte, už nebudete moci přestat. Jen opravdu těžko bych hledala nějaká hluchá místa, autorka dokonale dokázala odhadnout chvíli, kdy odkrýt další kousek informace o věznění v zahradě, aby tak stále držela čtenářovu pozornost na 100%. Jak už jsem zmiňovala, hlavní podíl na tom má i samotná Maya, která je jako hrdinka natolik zajímavá a jiná, že vás její vyprávění bude nutit dál otáčet stránku za stránkou. A to i přesto, že s ní ne vždy budete souhlasit nebo ji chápat.
Jediné, co bych mohla knize vytknout je občasná neuvěřitelnost, která je patrnější spíše až ke konci knihy. Ve výsledku to však na celkový dojem nemělo až takový vliv, jelikož síla příběhu spočívá v něčem úplně jiném a člověk je pak schopný trochu přehnanosti odpustit.

Sběratel motýlů byl pro mě jedno velké překvapení. Nejedná se o typický thriller na který jsme zvyklí, je to příběh především o obětech a jejich přežívání. Nečekejte tak spoustu akce, ale spíše výpověď o zvrácenostech, které jsou lidé schopni jeden druhému udělat. Ještě nějakou dobu po dočtení jsem musela o příběhu přemýšlet a to je dle mého názoru hlavní ukazatel, že autor odvedl dobrou práci. Sběratel motýlů není rozhodně příběh pro každého a slabé povahy by se mu měly obloukem vyhnout. 
Pokud ale podobné příběhy máte rádi a nevadí vám něco trochu nevšedního, rozhodně neváhejte a pusťte se do něj. Čeká na vás drsný a silný příběh na který jen tak nezapomenete...



Moc bych chtěla poděkovat internetovému knihkupectví KNIHCENTRUM.cz za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu si můžete objednat na jejich stránkách.





8 komentářů:

  1. Ty jo, mě to strašně nalákalo! Já po knížce koukala už po jejím vydání, ale reakce byly takové rozporuplné, takže jsem na ni trochu i zapomněla. Po přečtení recenze mám ale přesně na něco takového chuť :) Díky za tip.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím si, že tobě by se mohla vážně líbit :) Chápu ty rozporuplné reakce, ona je to hodně zvláštní kniha, která asi ne každému sedne - jak už zpracováním tak samotným příběhem.
      Jsem moc ráda, že jsem tě nalákala :D

      Vymazat
  2. Skvělá, skvělá, skvělá recenze! Tahle knížka mě už několikrát zaujala a ty si mě zase jenom utvrdila, že si ji prostě musim přečíst!! :D
    A mimochodem, máš nádherně nafocené knihy, já bych se to potřebovala taky naučit tak pěkně naaranžovat...! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju, jsem strašně ráda, že jsem někoho přesvědčila, že za to Sběratel fakt stojí :) Rozhodně neváhej a do Sběratele se pusť, je to zas něco jiného :)
      A děkuju i podruhé! <3 :D

      Vymazat
  3. Nádherné fotky i recenze! ♥ Knížku mám doma půjčenou, doufám že se k ní brzy dostanu. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! ♥ Tak snad se k ní dostaneš co nejdřív, rozhodně za to stojí ;)

      Vymazat
  4. Synopsia a celkový štýl mi trochu pripomína Bjorkove knihy. Ale je zaujímavý pohľad práve z pohľadu obete už po tom všetkom, to mi príde ako celkom zaujímavá perspektíva. Neviem však či je to niečo úplne pre mňa, keďže sú tam asi opisované tie "zvrátenosti".
    Kniha vyzerá krásne, nielen obálka, skvelá recenzia.

    http://book--hoarders.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  5. Opět skvělá recenze! :) Momentálně nemám moc chuť na děsivé thrillery, ale strašně mě láká ta originalita knihy, kterou si tak dobře vystihla v recenzi. Vždycky ocením, když autor trochu vybočí z davu a nepíše příběh podle “osvědčených receptů”. Takže děkuji a tip si uschovávám na později, až budu mít náladu na něco temnějšího :)

    OdpovědětVymazat

Všem děkuji za komentář :)