12. února 2018

RC Recenze | Sexy Farmář


Knihy Alice Clayton jsou mou velkou guilty pleasure. Její série Cocktail neměla jediný díl, který by mě vysloveně zklamal a já nedostala přesně to, co jsem hledala - kopu zábavy a odpočinkové čtení. I proto jsem byla strašně zvědavá na její novou sérii Hudson Valley s úplně novými hrdiny. Dosáhl ale Farmář kvality Nabíječe?


Roxie pracuje jako soukromá šéfkuchařka pro hollywoodské paničky. Poté, co je kvůli špatně udělané šlehačce zničena její pověst a je jasné, že si v nejbližších měsících jako kuchařka bohatých ani neškrtne, vrací se domů, aby za svojí hippie matku na pár měsíců převzala rodinné bistro a vrátila se tak na místo, které by s radostí už nikdy nenavštívila.
Všechno však nabere nečekané obrátky, když pozná bio farmáře Lea a jeho oříšky. 
To, co mělo být jenom letním románkem se postupně začíná trochu komplikovat...




Jak už jsem v úvodu řekla, knihy Alice Clayton mám opravdu ráda. Jasně, jsou plné klišé, ale na druhou stranu, kdo občas nepotřebuje aspoň malou dávku toho sladkého a pohodového? Když je to navíc všechno okořeněno pořádnou kopou vtipných scén a uvolněným stylem vyprávění, není nad čím váhat.
Sexy farmář se nese v duchu všech autorčiných knih. Máme tady lehce ztřeštěnou hlavní hrdinku, sexy chlapa a na pozadí toho všeho pak malé  městečko, jak vystřižené z amerického filmu. Už od začátku musí člověk přistoupit na fakt, že nedostane nic, co by už nečetl v jiné variaci. Sexy farmář je prostě jasnou oddychovkou a na nic jiného si ani nehraje. Svůj účel rozhodně plní a ohromná dávka čtivosti je už takovým autorčiným poznávacím znamením.

I tak se ale nemůžu vyhnout tomu, abych zmínila pár nedostatků. Jedním z nich je vtip. Alice Clayton jsem si zamilovala právě díky tomu s jakou lehkostí umí napsat komickou scénu aniž by vyznívala trapně nebo nuceně. Bohužel v případě Farmáře jsem měla občas pocit, že autorka až moc tlačí na pilu a obvyklá lehkost se tím pomalu vytrácí. Neříkám, že by některé komické situace nezafungovaly a mně se tak nevykouzlil úsměv na rtech, bohužel jsem však do poloviny knihy měla pocit, že spíše převažují ty "nucené". I s hlavní hrdinkou jsem měla zpočátku problém a ne a ne se s ní sžít (natož pak si ji oblíbit). Nejsem si tak úplně jistá, jestli to nakonec měl na svědomí vývoj postavy nebo to, že jsem si na praštěnou Roxie zvykla, ale po přečtení můžu říct, že Roxie sice nikdy nebude mezi mými oblíbenými hrdinkami, avšak ani mezi těmi nejhoršími se kterými jsem se kdy setkala.

Když ale odhlédnu od těch nedostatků a přestanu Farmáře neustále porovnávat s Nabíječem (to jsou názvy! :D), musím upřímně říct, že jsem si knihu opravdu užila. Mám ráda venkovská městečka (nejspíš nějaký deficit holky z města) a tu pohodovou přátelskou atmosféru, která se autorce povedla dokonale zachytit. Vztah Roxie a farmáře sice nebyl ničím novým, ale rozhodně ani neurazil a já si to jejich pomalé kroužení vychutnávala. Za zmínku také stojí, že oproti sérii Cocktail, se změnila překladatelka. Přestože jsem se toho malinko obávala, Martina Vondráčková odvedla výbornou práci a já si na její překlad rozhodně nemohu stěžovat - i když to pro ni musel být chvilkami opravdu oříšek. 

Tím se vlastně dostávám k poslednímu bodu - obálka a název. Je mi naprosto jasné, že je těžké vymyslet český název, který by přilákal čtenáře a obyčejný překlad originálu (pozn. Nuts - Ořechy) by za a) nebyl stejný dvojsmysl jako v angličtině a za b) zněl dost zvláštně, ale! Sexy farmář je pro mě prostě laciný název, který si tahle pohodová oddychovka rozhodně nezaslouží. Možná by mi to vadilo méně, kdyby aspoň obálka byla o maličko méně kýčová, bohužel tohle spojení názvu a obálky je pro mě prostě naprosto vražedná kombinace. Kdybych nevěděla, kdo je Alice Clayton, knize bych se nejspíš vyhnula pořádným obloukem.




Suma sumárum Sexy farmář rozhodně nedosahuje kvalit Nabíječe a nemělo by se k němu přistupovat s přehnaným očekáváním. Jedná se o skvělou odpočinkovou četbu, která si nehraje na nic, co není a zpříjemní vám dlouhé zimní večery a rozhodně vás zahřeje (a to nejen kvůli tomu, že se děj odehrává v parném létě).
Pokud jste od Alice Clayton ještě nic nečetli a rádi občas utečete od shonu každodenního života do trochu klišé avšak zábavné knihy, rozhodně to koukejte napravit! A vám, co už jste se s její tvorbou někdy setkali radím - dejte šanci i Sexy farmáři, protože knih Alice Clayton (i přes nějaké ty mouchy) není nikdy dost!



Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji internetovému knihkupectví KNIHCENTRUM.cz.

Knihu si můžete objednat na jejich stránkách.




7 komentářů:

  1. Bio farmář Leo a jeho oříšky :D :D
    Já nevím, na vesnici jsem vyrůstala a o žádného sexy farmáře jsem teda ani zdaleka nezakopla :D Tak už jsem taky ve městě!
    Hrozně se těším, až se do téhle autorky pustím, začala jsem jinou sérií (to je překvapení, viď :D) tohoto žánru, proto na Alici určitě brzo přijde řada. Zní to skvěle pohodově a tyhle oddechovky člověk prostě někdy potřebuje :)
    A s tou kritikou obálky a názvu naprosto souhlasím, ale někdy je to asi těžké.
    Moc hezká recenze, rozhodně jsi nalákala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsem tě pobavila i navnadila :D <3
      Neee, ted jsi mi vzala iluze o tom, že vesničky jsou plné sexy fařmů :D
      Určitě si od ní musíš něco přečíst! Myslím, že se ti její styl bude rozhodně líbit :)

      Vymazat
  2. Souhlas se vším do posledního písmenka! Mě to prostě bavilo, dostala jsem to, co jsem očekávala a i když na Nabíječe nemá nic, i Farmáře a jeho oříšky jsem si dokázala užít :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem si ho užila :) Přesně, jak říkáš, člověk dostane přesně to, co očekává a svůj účel Farmář určitě splnil na jedničku :)

      Vymazat
  3. Mně tahle knížka strašně odrazuje obálkou. :-D Působí na mě strašně lacině, devadesátkově lacině...:-D Jinak co s eobsahu týče by to mohla být příjemná oddychovka, ale asi bych se musela smát pokaždé, když bych tu obálku viděla... Asiměla ženy přitahovat, ale mě teda děsně rozesmívá. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vůbec se ti nedivím, jak jsem psala, neznat autorku, knížce bych se vyhnula :D
      Ty devadesátky mě taky hned napadly :D Tohle bylo fakt velkééé šlápnutí vedle ve výběru obálky :D
      Ale jak říkám, obsahově je to fakt super oddychovka :)

      Vymazat
  4. Buď umíš psát dobře recenze, nebo je ta kniha opravdu super :D jsem zvědavá, co ulovím v knihovně

    http://xoxoronnie.blog.cz/

    OdpovědětVymazat

Všem děkuji za komentář :)